Friday, 23 March 2018

[ VIDEO] 1 JUTA Tonton Video ‘Pensyarah macam kena telan ubat gegat’ dan terkucil sebaik Dr. M tiba.


Klip video yang memaparkan reaksi penganalisis politik Kamarul Zaman Yussof sebelum dan selepas Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kejutan pada Wacana Sinar Harian di Shah Alam semalam telah mendapat lebih satu juta tontonan.
Video itu memperlihatkan bagaimana pensyarah dari Universiti Utara Malaysia (UUM) itu, yang pada mulanya nampak yakin dan lantang dalam kritikannya terhadap bekas perdana menteri itu, tetapi kemudian terpaku di kerusinya apabila Dr Mahathir dan isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Ali tampil dan duduk di barisan hadapan penonton.
Kamarul Zaman adalah salah satu daripada tiga ahli panel yang membincangkan tajuk “Apakah Tun M, terlalu tua untuk jadi PM?”.
Dalam hantaran di Facebook pagi tadi, penganalisis itu menafikan bahawa dirinya terkedu dan terus terkucil ketakutan sebaik sahaja Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.
Klip video berkenaan disiarkan di laman Facebook Kelab Che Det dengan tajuk, “Tengok muka prof ni bila Dr M datang macam kena telan ubat gegat. Kah kah kah. Sebelum tu bukan main lagi kutuk Dr M kan…”
Video itu bermula dengan Kamarul Zaman bercakap mengenai kesihatan mental sebagai faktor penting bagi calon perdana menteri, dengan alasan bahawa kemampuan kognitif merosot atau menurun mengikut usia.
Beliau kemudiannya memetik beberapa contoh kenytaan Mahathir, yang dakwanya menunjukkan kemampuan kognitif pemimpin berusia 93 tahun itu mula merosot.
Apabila Mahathir tiba, video tersebut menampilkan tajuk kecil di bahagian bawah “dah tak senang dudukt” semasa Kamarul Zaman terpaku di kerusi sambil terpingga-pingga sedangkan semua mereka di pentas dan juga para hadirin memilih untuk berdiri.
Moderator, Nazri Kahar kemudian memberitahu Kamarul Zaman bahawa beliau boleh berinteraksi secara langsung dengan Mahathir dan bekas perdana menteri itu boleh menjawap soalannya.
Ketika itu, profesor berkenaan kelihatan agak tidak selesa di kerusinya sambil tersenyum simpul dan menjawab, “saya okay”. Dia kemudian kelihatan kehilangan kata-kata, dan tertera pula tajuk kecil, “Kenapa gagap. Hahaha.”
Seterusnya, video memaparkan Dr Mahathir senyum apabila Kamarul Zaman menyoal sama ada bekas perdana menteri mampu mengawal parti seperti DAP dan tajuk yang muncil, “Aik..Tetebia cakap pasal DAP pulak… Tun senyum jelah.”
Video itu berakhir dengan gambar Dr Mahathir dan Dr Siti Hasmah bergambar dengan ahli panel di pentas dengan bekas perdana menteri itu memandang ke arah Kamarul Zaman yang berdiri di sebelahnya.
Tajuk kecil yang tertera pula adalah “Bukak la mic tu dulu kalau gelabah pun.”
Ini merujuk kepada mikrofon Kamarul Zaman masih melekat di telinganya sedangkan semua ahli panel termasuk moderator, masing-masing telah menanggalkan mikrofon mereka.
Sumber : media2060


0 komentar

Post a Comment