Wednesday, 24 January 2018

[Foto] 9 gambar bersejarah yang anda tidak pernah lihat sebelum ni…No. 3 tu biar betul !



Inilah antara gambar-gambar yang bersejarah yang belum anda lihat sebelum ni..
# 1 Waktu Akhirnya
Imej ini adalah Lewis Payne, rakan subahat terhadap pembunuhan Presiden Lincoln, sebelum dihukum mati pada tahun 1865. Dalam kelas sejarah, kita sering diberitahu tentang John Wilkes Booth, namun lelaki itu ingin membunuh Presiden Lincoln, Naib Presiden Andrew Johnson (yang tidak berlaku), General Ulysses S, Grant (yang juga tidak berlaku), dan William H. Seward (yang telah dicuba oleh Payne, tetapi berterima kasih tidak berjaya) untuk melumpuhkan Kerajaan.
# 2 Melihat Tapak
Dalam perjalanan ke Washington D.C. pada awal tahun 1980-an, raja dadah Pablo Escobar mengambil foto yang agak menarik ini dengan anaknya di hadapan Rumah Putih.
# 3 Semua Tangan Masuk
Kebanyakan telah melihat Statue of Lady Liberty seperti sekarang. Patung itu sangat besar; jauh lebih besar kemudian hidup dan, berani saya katakan, sedikit menakutkan dalam kedudukannya. Di sini kita melihat pembinaannya pada tahun 1884, Paris, Perancis. Mungkin dia hanya cuba memberi mereka tangan?
# 4 “Bunuh diri Paling Cantik”
Gambar foto Evelyn Francis Mchale yang berusia 23 tahun pada tahun 1947, yang diambil oleh pelajar fotografi Robert Wiles hanya empat minit selepas dia melompat dari dek pemerhatian Empire State Building, menjadi ikon ketika Andy Warhol menggunakannya untuk melariskan cetakannya Bunuh diri (Badan Yang Jatuh).
# 5 Pra-Taliban
Sebelum kebangkitan Taliban pada pertengahan 90-an, wanita Afghanistan bebas memasuki ruang awam tanpa pengawasan, memakai pakaian bukan tradisional. Wanita digalakkan menghadiri universiti dan kerjaya profesional yang berlainan, yang agak kontras dari Afghanistan hari ini, di mana wanita dilarang menerima pekerjaan atau bahkan pendidikan lebih dari lapan tahun.
# 6 Bertekad untuk mendapatkan tempat
Apabila penduduk Saigon dipindahkan pada tahun 1975, penduduk dan pelawat memutuskan untuk menaiki helikopter yang membawa mereka ke tempat selamat. Di sini, seorang pendatang Amerika, bertekad untuk mendapatkan tempat di helikopter yang berlepas dari Kedutaan AS, menumbuk lelaki Vietnam Selatan untuk memastikan tempatnya.
# 7 Ratu Berikan Tempatnya
Dalam foto ini, Queen Elizabeth berada di hadapan trak yang dia pandu sebagai sebahagian daripada perkhidmatannya. Pada usia 18 tahun, dia menyertai Perkhidmatan Teritorial Auxiliary Wanita semasa Perang Dunia II, yang sangat mengejutkan bapanya.
# 8 Perjalanan Keluarga
Dalam foto yang benar-benar unik yang diambil pada tahun 1970-an, Osama Bin Laden yang masih muda (kedua dari kanan, dalam baju hijau dan seluar biru) bercuti dengan keluarganya ke Sweden.
# 9 ‘Perjumpaan Terbesar’
Woodstock yang asal, pada tahun 1969, membawa orang ramai untuk menghadiri festival muzik ini.
Sumber : SINALAU NEWS



0 komentar

Post a Comment